Senin, 23 November 2015

Apakah cerita di sebalik Asli Red Yeast Rice?

Apakah cerita di sebalik Asli Red Yeast Rice?

Semulajadi beras yis merah (RYR), produk yang dibuat daripada penanaman padi dengan acuan Monascus purpureus, telah digunakan di China untuk beribu-ribu tahun untuk merawat gangguan peredaran darah dan pencernaan - dan nampaknya tanpa sedikit kontroversi. RYR akhirnya membuat perjalanan ke Amerika Syarikat pada akhir 1980-an dan secara beransur-ansur menjadi sangat popular sebagai cara yang bukan preskripsi semula jadi untuk mengurangkan kolesterol.

Kerana ia menjadi jelas bahawa beras yis merah asli menghasilkan keputusan jenis statin secara tiba-tiba ada minat untuk mengetahui bagaimana ia dapat menurunkan kolesterol secara keseluruhan, kolesterol tidak baik yang lebih rendah (LDL), trigliserida darah, dan meningkatkan baik kolesterol (HDL). Keputusan kajian ini akan mula kecelaruan kontroversi yang masih wujud hari ini.

Pada tahun 1999 selepas melihat semua bukti mahkamah Amerika menetapkan bahawa beras yis merah semula jadi bekerja dengan cara yang sama seperti ubat-ubatan preskripsi statin, membandingkannya dengan lovastatin yang dijual di bawah jenama Mevacor.

Untuk meletakkan jangka masa ini dalam konteks lebih sedikit ubat statin baru (Baycol) baru sahaja diperkenalkan pada tahun 1997 dan pada tahun 1999 ia telah akan kuat disebut-sebut sebagai kolesterol preskripsi buster terbaru dan terhebat. Tetapi pada musim panas tahun 2001 segala-galanya berubah kerana sehingga 31 kematian dilaporkan dan sekurang-kurangnya 3000 tindakan undang-undang telah diselesaikan di luar mahkamah. Puncanya adalah keadaan perubatan yang dikenali sebagai rhabdomyolysis, di mana kekurangan kolesterol menyebabkan otot untuk memecahkan, banjir aliran darah dengan sel-sel mati yang seterusnya menyumbat petikan kecil daripada buah pinggang, sekali gus menyebabkan kegagalan buah pinggang dan kematian mungkin.

Semua ubat-ubatan statin, termasuk lovastatin, bekerja dengan cara yang sama dengan menyekat enzim HMG-CoA reductase yang diperlukan oleh badan untuk menghasilkan kolesterol. Walaupun semulajadi beras yis merah dalam bentuk semula jadi telah pun diharamkan di Amerika Syarikat, die telah dibuang dan terdapat banyak peluang untuk menterbalikkan keputusan ini, walaupun beberapa rayuan bersemangat.

Hari ini bentuk semulajadi beras yis merah yang dijual di Amerika Syarikat telah mempunyai banyak statin yang seperti sifat dikeluarkan tetapi masih seolah-olah menunjukkan keputusan yang agak baik dalam kajian klinikal.

Mari kita lihat satu kajian baru-baru ini sangat membandingkan RYR yang lain ubat Pravachol preskripsi statin.

2010: Penyiasat dari University of Pennsylvania melaporkan bahawa pada pesakit yang terpaksa berhenti mengambil statin kerana sakit otot, RYR hanya berkesan sebagai 20 mg setiap hari daripada pravastatin dadah statin (Pravachol) dalam mengurangkan paras kolesterol. (Kedua-dua RYR dan Pravachol dihasilkan hanya satu insiden yang sangat rendah sakit otot berulang.)

Kesimpulannya, ia adalah mudah untuk melihat mengapa beras yis merah semula jadi masih mempunyai pengikut yang kukuh walaupun risiko kesihatan yang berpotensi, dan agak jujur ​​ia adalah sukar untuk mengatakan dengan pasti sama ada ia benar-benar selamat atau tidak. Ini telah membawa kepada banyak kesihatan semula jadi individu yang berfikiran untuk mendapatkan alternatif kesan sampingan percuma untuk RYR.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar