Senin, 23 November 2015

Pembedahan hiperhidrosis - Apa ia dan Risiko

Pembedahan hiperhidrosis - Apa ia dan Risiko

Hiperhidrosis adalah keadaan perubatan di mana badan menghasilkan peluh lebih daripada ia akan secara normal. Pendek kata, hyperhydrosis adalah peluh berlebihan. Jenis ini keadaan biasa ditemui dalam peringkat remaja dan akil baligh, walaupun dalam beberapa kes, ia boleh ditunjukkan oleh orang yang lebih tua sebagai gejala penyakit. Sebenarnya tiada sebab yang diketahui untuk penyakit ini kerana ia boleh kerana faktor-faktor yang mendasari beberapa.

Jika anda pernah masuk ke dalam keadaan yang mana anda mendapatkan begitu malu dan malu kerana orang merenung anda kerana anda mempunyai orang-orang satins peluh seksa yang amat besar pada baju anda, apa yang anda lakukan? Adakah anda pernah berasa seperti anda hanya akan cair ke dalam lopak air? Adakah anda dikaji dan cuba setiap cara penyelesaian atau rawatan yang anda hanya mahu berhenti cuba sepenuhnya?

Pasti suntikan Botox semua kemarahan pada masa kini, dan mereka membuktikan untuk menjadi cepat, namun dalam masa panjang, jangka masa, kesan seolah-olah hilang. Satu lagi perkara mengenai suntikan Botox adalah bahawa anda perlu untuk mendapatkan satu setiap selepas 6 bulan atau tiga kali setahun. Ia mengurangkan peluh berlebihan cepat, tetapi ia bukan satu penyelesaian kekal untuk hiperhidrosis. Penyelesaian kekal untuk peluh berlebihan adalah pembedahan hiperhidrosis.

Terdapat beberapa jenis pembedahan hiperhidrosis. Walaupun pembedahan adalah pilihan terakhir, semakin ramai orang beralih kepada penyelesaian ini untuk hasil yang kekal. Yang pertama dan yang paling sering disebutkan adalah Endoskopi Thoracic simpatektomi, atau pembedahan ETS. Prosedur ini dilakukan dengan membuat insisi kecil dan memasukkan endoskop untuk menggambarkan satu rangkaian tertentu saraf. Ini rantaian saraf adalah yang bertanggungjawab bagi menjalankan impuls ke otak untuk menghasilkan peluh. Rangkaian saraf sama ada cut (tidak boleh diubah) atau diapit (berbalik). Sama ada cara, kedua-dua kaedah memberikan hasil yang berkesan. Satu-satunya halangan kepada ini adalah bahawa ada kemungkinan membangunkan berpeluh pampasan. Ini berlaku kerana badan memerlukan satu lagi saluran untuk peluh yang hendak dikeluarkan. Oleh itu, anda berpeluh dalam bidang yang anda biasanya tidak berpeluh. Jenis ini dilakukan jika anda mahu berhenti berpeluh di kawasan seperti tangan dan tapak tangan anda.

Yang seterusnya adalah Lumbar simpatektomi. Pembedahan ini akan dilakukan ke atas orang yang ingin berhenti berpeluh dari kaki. Ini dianggap pembedahan luar biasa daripada ETS walaupun, tetapi ia masih memberi kesan kepada ramai orang. Prosedur ini masih sama seperti dengan ETS, walaupun rantai saraf diapit atau dipotong adalah berbeza.

Pembedahan hiperhidrosis terakhir yang sedang dilakukan adalah axillary sedutan Currettage. Pembedahan ini biasanya dilakukan untuk orang-orang yang mengalami peluh ketiak berlebihan. Ini adalah salah satu prosedur yang paling biasa dilakukan kerana ramai orang biasanya mengadu mempunyai axillary hiperhidrosis.

Terdapat lain-lain jenis pembedahan yang boleh dilakukan bagi orang-orang yang mempunyai masalah peluh berlebihan. Yang tersebut di atas adalah hanya yang biasa dilakukan. Pada masa lalu, prosedur pembedahan telah dianggap sebagai agak invasif, tetapi sekarang, kerana teknologi terkini, ia tidak begitu besar perjanjian.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar